Szeretettel köszöntelek a Retro Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz...vagyis nosztalgiázhatsz a 60-as, 70-es, 80-as évekhez kapcsolódóan.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Retro Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Retro Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz...vagyis nosztalgiázhatsz a 60-as, 70-es, 80-as évekhez kapcsolódóan.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Retro Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Retro Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz...vagyis nosztalgiázhatsz a 60-as, 70-es, 80-as évekhez kapcsolódóan.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Retro Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Retro Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz...vagyis nosztalgiázhatsz a 60-as, 70-es, 80-as évekhez kapcsolódóan.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Retro Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Kérjük, add meg, hány másodpercenként változzanak a képek
Az Osztrák-Magyar Monarchia haditengerészetének részeként Linz és Zimony között működött a dunai flottilla, budapesti központi kikötővel és parancsnoksággal. A Leitha monitorhajót 1871. máj. 17-én bocsátották vízre az újpesti Duna-parton, a Pest-Fiumei Hajógyárban. Európában az első tisztán gőzzel hajtott, fémépítésű, forgatható lövegtoronnyal felszerelt hadihajó volt. 1872.márc. 5-től 1918. ápr. 10-ig szolgált, testvérhajójával, a Marossal együtt részt vett Bosznia elfoglalásában, az I. vh. Száva menti, belgrádi és al-dunai harcaiban. 1919-ben a Tanácsköztársaság idején egy hónapra ismét szolgálatba állt már Lajta néven, a Komárom-Esztergom Duna-szakaszon folyó harcokban. Júniusban résztvevője volt az elhíresült "monitorlázadásnak". A ludovikás tisztek lázadása elszigetelt maradt. Jún. 24-én a Maros monitor, a Pozsony és a Fogas őrnaszád bevonta a vörös lobogót és felvonta a nemzeti trikolórt. Óbudáról Budapestre hajóztak és az Erzsébet híd fölött a Pozsony lőni kezdte a Szovjet-házat (volt Hungária Szálloda épülete). A partról hevesen viszonozták a tüzet, ezért a hajók visszavonultak a Déli Összekötő vasúti hídig. Másnap délelőtt a Lajta monitor és a Komárom őrnaszád hajózott le Budapestig, szintén nemzeti lobogó alatt, hogy csatlakozzanak lázadó társaikhoz. Nem adtak le lövéseket, őket azonban erős géppuska- és ágyútűz fogadta. Ezután Dunapentelén gyülekeztek és többszöri felszólításra sem tették le a fegyvert. Miután hírül vették, hogy a fővárosban leverték a ludovikások lázadását, felszedték a horgonyt és elindultak a folyón lefelé. (forrás: kkbk.blog.hu) 1921-ben a trianoni békediktátum elrendelte teljes szétszerelését, a hajótestet évtizedekig úszó munkagépként használták. A Folyamszabályozó és Kavicskotró Vállalat (FOKA) F.K. 201-es jelzésű elevátorhajója volt. A hajómentők küzdelmének köszönhetően a Lajta monitor ma felújítva és rekonstruálva az Országház előtt horgonyoz, mint múzeumhajó. A MH 1.Tűzszerész és Hadihajós Ezred tiszteletbeli zászlóshajója.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!