Szeretettel köszöntelek a Retro Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz...vagyis nosztalgiázhatsz a 60-as, 70-es, 80-as évekhez kapcsolódóan.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Retro Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Retro Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz...vagyis nosztalgiázhatsz a 60-as, 70-es, 80-as évekhez kapcsolódóan.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Retro Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Retro Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz...vagyis nosztalgiázhatsz a 60-as, 70-es, 80-as évekhez kapcsolódóan.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Retro Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Retro Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz
és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz...vagyis nosztalgiázhatsz a 60-as, 70-es, 80-as évekhez kapcsolódóan.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Retro Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Húsz évvel a KGST felbomlása és a Vasfüggöny lehullása után is
tovább élnek az egykori szocialista országok legendás márkái. Igaz,
csak hatalmas erőfeszítéssel, vagy egy még hatalmasabb külföldi
befektető segítségével képesek talpon maradni az egyre gyorsuló
fogyasztási versenyben. Csak úgy, mint
Kelet-Európában, Németországban is dübörög a retro-láz. Az ország
újraegyesítésének huszadik évfordulóján több korábbi NDK-s márka
népszerűsége is megnőtt.
Emlékezetes,
hogy a cseh gyártó a magyar piaccal is megpróbálkozott: a cég 2007-ben
kezdte meg a működését Magyarországon, az anyavállalat azonban 2008-ban
úgy döntött, hogy megszünteti leányvállalatát. Ezt követően egy
disztribútoron keresztül értékesíti hazánkban termékeit. Így elvileg
még találkozhatunk a polcokon a gyógynövényes üdítővel, de aki
Szlovákiában jár, mindenhol találkozhat a legendás márkával. Magyar retro A Tisza Cipőgyár az
1990-es évek közepéig gyártott tornacipőket, majd inkább az utcai női -
férfi és gyermekcipők gyártásával foglalkozott. 2003 nyarán jelentek
meg ismét a generációk számára ismerős Tisza sportcipők. A gyártók a
régi modellek mellett számos új modellel, új színekkel kívánják
feleleveníteni - ahogy ők fogalmaznak- a "Tisza legendát".
A
Tisza történelméhez kapcsolódik az is, hogy idén augusztusban
felszámolás alá került a korábban a sportcipőket is előállító martfűi
cipőgyár. Ugyanakkor a Tisza márkájú sportcipőket már évek óta a Tisza
Cipő Zrt.-től független, siófoki székhelyű Clash Kft. gyártja és
értékesíti.
Hasonlóan sikeresek a Baba-termékek:
az 1920-as években született márka a '90-es évekig hintőporral,
szappannal, olajjal és krémmel volt jelen a piacon, mára azonban a
termékpaletta már 7 típusra bővült. Kapható kínálatukban például női és
férfi dezodor, testápoló és folyékony szappan is. A márka pedig
piacvezető a szilárd szappanok, tusfürdők és habfürdők között. A világ
egyik legnagyobb FMCG (gyorsan forgó fogyasztási cikkek) vállalata, az
Unilever erőteljes marketingkampánnyal igazi top-márkát tudott
varázsolni a korábban csak babaápolási cikként ismert magyar Babából. Címlapkép: tiszacipo.hu Forrás: pénzcentrum
A savanyú uborkától a sportruházaton
át a cipőkig, a fogkrémekig és az üdítőitalokig vásárlók milliói
számára jelentenek különlegességet az egykori NDK kedvelt termékei. A
fogyasztók -becslések szerint évi 100 millió eurót (26,6 milliárd forint) költenek az egykori szocialista német állam emblematikus termékeire napjainkban.
Hazánkban kevésbé, de világszerte a legismertebbek a Zeha
cipőgyár termékei. A magyar Tisza cipőhöz hasonlóan az NDK népszerű -és
szinte egyeduralkodó- sportmárkája igazán divatos lett a fiatalok
körében. A cég, mely egykor az NDK olimpikonjainak kizárólagos
lábbeli-szállítója volt, manapság nem csak az igazán trendi berlini
fiatalok cipőit készíti, hanem New Yorkban és Tokióban is van
márkaboltja. Igaz, a lábbelik nem olcsók: áruk nagyjából 30-35 ezer
forintnál kezdődik.
Fotó: zeha-berlin.de
Hasonlóan nagy érdeklődés mutatkozik a Rotkäppchen
nevű habzóbor iránt is, amelyből az NDK-ban 15 millió palackkal adtak
el évente. A termék népszerűségét mutatja, hogy a gyártó ma már
abszolút piacvezetőnek számít Németországban, évi 140 millió palacknyi
értékesítésével.
Szakértők szerint csak a legjobb minőségű
NDK-s termékek élték túl az újraegyesítéssel járó piaci hatásokat. A 82
milliós Németországban ugyanis az áruk hatalmas dömpingjével
találkoznak a vásárlók minden nap, így a nosztalgia önmagában nem elég:
minőséget kell a terméknek produkálnia.
A németek mellett más
volt KGST-országokban is szép számmal találhatunk "továbbélő"
szocialista termékeket. A legjobb példa talán a Kofola
üdítőital, mely eredetileg az 1960-as és 1970-es években lett népszerű
Csehszlovákiában, amikor nyugati változatai még nem voltak kaphatók. Az
üdítő Szlovákiában és Csehországban mai napig a Coca-Cola és a Pepsi
komoly konkurenciája. Színe és jellege hasonlít a hagyományos kólához,
íze azonban teljesen más. Különlegességét a 14-féle természetes
alapanyag adja, többek között alma-, meggy- és ribizlikivonat, valamint
cukor, karamell és különféle gyógynövény-kivonatok.
Márkatermékek 1980-ban (Fotó: tiszacipo.hu)
A
vállalat - csak úgy, mint Németországban a Zeha- termékeit
Magyarországon készíti, és nem titkolt céljuk, hogy a márka egykori
nagyságához méltón olyan dolgokat tervezzenek, amelyek bírják a magyar
strapát és jól is néznek ki. Nem tévesztik szem elől a Tisza Cipő
legendás múltját, miközben próbálnak a márka jelenére és jövőjére
koncentrálni. Hat márkaboltjukban a sportcipők mellett kiegészítőket
(öveket, táskákat) és különféle ruházati termékeket is árusítanak.
Kevesen tudják, hogy Magyarországon még mindig gyártanak Trapper farmert.
Az 1977-ben született magyar ruházati márka a kor megnövekedett
farmernadrág-igényére adott szocialista reakcióként jött létre.
Információink szerint Budapesten, egy Fő utcai üzletben (láttam) még ma is lehet
kapni a legendás nadrágot, amelynek ráadásul jóval olcsóbb a neves
külföldi farmermárkáknál.
Mindennapi vásárlásaink során, a boltok polcain is lépten-nyomon találkozhatunk a retro-márkákkal, elég csak a Traubi, a Márka, vagy a Sztár üdítőkre, a Szerencsi-csokoládékra, vagy a Tomi-mosóporokra
gondolnunk. A magyar gyártók -illetve sok esetben a mögöttk álló
multinacionális óriásvállalatok- pedig szívesen játszanak nosztalgikus
érzéseinkkel. Míg a fiatalabb vásárlók számára ezek már nem feltétlenül
jelentenek extra motivációt, a középkorúak és az idősebbek
tudatalattijában valószínűleg örökre megmaradnak a hozzájuk kapcsolódó
korabeli élmények.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
Ilyen volt egy tökéletes nő 1930-ban
Hódítanak a retro-irányzatok
Lehet retrózni: 70 ezer fotó érhető el a szocialista korszakról
Visszatér a Bambi, újra kapható lesz az ikonikus magyar üdítő